Arbeidsovereenkomsten
Arbeidsovereenkomsten vormen de basis van de arbeidsverhouding. Als een werkgever en een werknemer besluiten met elkaar in zee te gaan, bespreken zij immers eerst onder welke voorwaarden zij met elkaar willen samenwerken. Vaak, maar lang niet altijd, leggen zij deze voorwaarden voor de verdere samenwerking vast in een arbeidsovereenkomst.
Verschillende soorten arbeidsovereenkomsten
Een goed begin het halve werk is. Heus waar. Door een solide arbeidsovereenkomst op te stellen, dekt u bij aanvang van het dienstverband veel arbeidsrechtelijke risico’s af. In Nederland kennen we een ruime variatie aan arbeidsovereenkomsten. Hierdoor is er er voor iedere situatie wel een passende arbeidsovereenkomst te vinden. Daar schuilt echter ook een gevaar in. Door deze ruimte keuze is het soms lastig om te bepalen welke type contract in een specifiek geval moet worden gekozen. Hier helpen wij u graag mee. In het artikel ‘Verschillende soorten arbeidsovereenkomsten’ zetten wij voor u op rij welke arbeidsovereenkomst u van geval tot geval nodig heeft.
Heeft u vragen of behoefte aan (juridische) ondersteuning bij het doorvoeren van deze wijzigingen binnen je organisatie? Neem dan contact op met CBBS Advies: advies@cbbs.nl.
Tips en tricks bij het opstellen van arbeidsovereenkomsten
De wet- en regelgeving biedt handvatten voor het vormgeven van de arbeidsovereenkomst. Helaas is het opstellen van een goede arbeidsovereenkomst geen sinecure. Vaak, en misschien wel te vaak, gaan partijen dan ook de mist in bij het opstellen van de arbeidsovereenkomst. Om te voorkomen dat dit u overkomt hebben wij tips en tricks opgesteld bij het opstellen en uitvoeren van de arbeidsovereenkomst. Zo attenderen wij u bijvoorbeeld graag op ons artikel ‘Veelgemaakte fouten bij het opstellen van een arbeidsovereenkomst’. Zo voorkomen we dat u deze fouten zelf niet maakt bij het opstellen van het contract.
Heb je nog vragen of behoefte aan (juridische) ondersteuning bij het doorvoeren van deze wijzigingen binnen je organisatie? Neem dan contact op met CBBS Advies: advies@cbbs.nl.
Eenzijdig wijzigen van een arbeidsovereenkomst; mag dat?
In de arbeidsovereenkomst die u samen met uw werknemer sluit, staan afspraken over tal van onderwerpen. Bijvoorbeeld het salaris, vakantiedagen, onkosten etc. Vrijwel al deze onderwerpen zijn aan te merken als arbeidsvoorwaarden. Het wijzigen van de arbeidsovereenkomst betekent dus eigenlijk het wijzigen van de arbeidsvoorwaarden. Mag u als werkgever de arbeidsovereenkomst eenzijdig wijzigen?