Olivia de Wolf nam in 2000 samen met haar echtgenoot, zus en zwager een Albert Heijn-vestiging in Rotterdam over. Inmiddels is het bedrijf uitgebreid naar zeven winkels met verschillende formules, zoals Etos en Gall&Gall. CBBS maakt voor alle driehonderd medewerkers een loonstrook.
In de 23 jaar dat De Wolf samen met haar familieleden leidinggeeft aan het bedrijf, is er een hoop veranderd. Waar ze begonnen met één Albert Heijn-vestiging van vijfhonderd vierkante meter, zijn ze nu de baas over twee supermarkten, een Etos, een Gall&Gall, twee Primera’s en een Retourette. Dat laatste is een plek waar men terechtkan om zaken – van kleding tot lege flessen – te recyclen, maar ook om samen te komen voor een activiteit in de buurt.
Het avontuur begon toen De Wolf en haar zus afstudeerden van de ondernemersopleiding. Hun ouders zaten al in de supermarktbranche, dus dat leek een logische stap. Allebei hadden ze direct een goed gevoel bij Albert Heijn: het leek hen een sterk merk waar ze nog een tijd mee vooruit zouden kunnen.
Vestiging ter overname
‘Toen waren er nog veel meer supermarktformules dan nu,’ blikt De Wolf terug. ‘We hebben ze allemaal goed bekeken, en uiteindelijk kwam Albert Heijn als winnaar uit de bus. In die tijd meldde je je aan voor een poule van geïnteresseerden en moest je hopen dat je werd gebeld als er een Albert Heijn-vestiging vrijkwam voor overname. Gelukkig was dat al snel het geval: we mochten een franchise in Rotterdam.’
Dat was behoorlijk spannend, herinnert De Wolf zich. ‘We waren net 25 jaar en hadden nauwelijks financiële draagkracht. Toch werd het ons gegund. Onze echtgenoten besloten ook in te stappen. En het ging goed: het bedrijf van tien naar rond de driehonderd medewerkers.’
Sommige systemen, bijvoorbeeld rondom automatisering en personeelszaken, worden aangereikt door Albert Heijn, maar dat geldt niet voor alles. Sinds één jaar worden de loonstroken bijvoorbeeld gemaakt door CBBS. De Wolf kwam met het administratiekantoor in contact via het accountantsbureau, dat overschakelde naar CBBS voor de afhandeling van de loonadministratie. ‘Aanvankelijk vonden we het spannend, maar de overstap viel ons enorm mee. Het gaat niet alleen om een loonstrookje, maar ook om een heel HR-systeem dat eraan vasthangt, inclusief de koppeling van uren. We hadden best wat eisen, maar alles is heel voortvarend opgepakt.’
Soepele overstap
De overstap had nog wel wat voeten in de aarde: die vond in maart plaats, terwijl je dat normaal gesproken bij voorkeur aan het begin van het jaar doet. Daardoor moesten een deel van het werk met terugwerkende kracht worden ingevoerd. Gelukkig maken technologische vernieuwingen het steeds makkelijker om de loonadministratie inzichtelijk te houden. Werknemers kunnen hun loonstrook nu bijvoorbeeld inzien via een app. Ook voor de werkgever wordt het steeds makkelijker, dankzij koppelingen tussen verschillende systemen.
‘Een loonstrook is meer dan een stukje papier,’ beseft De Wolf. ‘Wat er staat, moet zo duidelijk mogelijk zijn. Het gaat om je inkomen, dus vertrouwen is belangrijk. Van ons krijgt CBBS dat zeker: het is een echt familiebedrijf met passie en betrokkenheid bij de klant – net als wij.’
Wij staan voor u klaar
Onze klantenservice helpt u verder (binnen 1 werkdag een reactie)
Op werkdagen van 08:30 tot 17:00
Nieuwsbrief
Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief