Stappenplan loonaangifte zonder personeel
Even geen personeel in dienst? Dat heeft ook gevolgen voor uw loonaangifte. Lees hier wat dit voor u als werkgever betekent.
Inhoudsopgave
Geregeld spreken wij werkgevers uit verschillende branches. Allemaal kampen ze op dit moment met dezelfde uitdaging: het vinden en behouden van personeel. Wanneer een medewerker vertrekt, staat er dus niet direct een opvolger klaar. In de praktijk kan dat betekenen dat u tijdelijk geen personeel in dienst hebt. Dat heeft ook gevolgen voor de loonaangifte. In dit artikel vertellen we daar meer over.
Boetes voorkomen
Telkens wanneer de salarissen binnen uw organisatie zijn verwerkt, moet een loonaangifte naar de Belastingdienst worden verstuurd. Doet u deze aangifte niet? Dan legt de Belastingdienst verzuimboete en een ambtshalve aanslag op. Dat wilt u natuurlijk niet. Maar hoe zit het als u – al dan niet tijdelijk – geen personeel in dienst hebt en er dus geen salarisverwerking is gedraaid? U heeft dan twee keuzes.
Nihilaangifte versturen
De eerste optie is: u laat een nihilaangifte insturen. Hiermee geeft u aan de Belastingdienst aan dat er in een periode geen personeel is verloond. Hiermee voorkomt u dat u een ambtshalve aanslag krijgt opgelegd. Deze keuze gebruikt u als u verwacht dat deze situatie tijdelijk is. Geef in elk geval zo snel mogelijk aan ons door dat u nihilaangiftes wilt insturen. Wij zorgen ervoor dat deze op tijd naar de Belastingdienst wordt verstuurd.
Loonheffingsnummer stopzetten
De tweede optie is het stopzetten van het loonheffingsnummer. Hier kiest u voor als u hebt besloten om helemaal geen personeel meer aan te nemen. Of als u gebruik gaat maken van uitzendkrachten, payrollers of zzp’ers.
Wilt u het loonheffingsnummer stopzetten? Op de website van de Belastingdienst vindt u een formulier waarmee u dit in gang zet. Binnen twee weken na het invullen van dit formulier ontvangt u een bevestiging van de Belastingdienst. Hierna hoeft u geen aangifte loonheffingen meer te doen.
Stopt u helemaal met uw onderneming en bent u ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Dan hoeft u zich alleen maar daar uit te schrijven. De Belastingdienst krijgt deze wijziging vanzelf door.
Vragen?
Heeft u vragen of heeft u advies nodig? Neem contact op met een van onze adviseurs.